Wednesday 16 March 2016

CAKERA TERGELINCIR @ SLIPPED DISC: APA PUNCA, SIMPTOM DAN RAWATANNYA?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

SAKIT pada belakang badan merupakan sakit yang kerap berlaku pada setiap orang dewasa. Lazimnya, seseorang itu akan mengalami episod kesakitan sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.Namun, ramai dalam kalangan kita mengambil ringan terhadap sakit belakang. Walaupun kebanyakan sakit belakang tidak mengundang bahaya atau membawa maut, ia wajar mendapat perhatian yang teliti sekiranya berterusan.Antara penyebab sakit belakang yang sering berlaku ialah slipped disc atau cakera tergelincir. Ia boleh terjadi pada mana-mana kedudukan antara 33 vertebra yang membentuk tulang belakang. Jom kita tengok apa punca, simptom dan rawatan untuk slipped disc atau cakera tergelincir

SLIPPED DISC : BANTU DENGAN VITAMIN SHAKLEE

Punca-punca


Semakin meningkat usia, cakera tulang belakang anda mula kehilangan kandungan 'air' di dalamnya. Ini menjadikan cakera itu kurang fleksibel dan mudah menjadi rosak. Terdapat beberapa faktor-faktor yang boleh melemahkan tisu cakera dan kadang-kadang boleh membawa kepada penyakit slipped disc, contohnya:
  • ** Membongkok sambil mengangkat benda berat
  • ** Kerja-kerja yang melibatkan mengangkat benda berat
  • ** Kerja-kerja yang melibatkan banyak duduk, terutamanya memandu
  • ** Berat badan berlebihan
  • ** Sukan lasak, seperti angkat berat
  • **bKecederaan trauma pada tulang belakang, seperti jatuh atau kemalangan kereta

Tanda-tanda Awal Slipped Disk


Kebanyakan orang yang mengalami masalah sliipped disk mengalami kesakitan yang biasanya bermula di bahagian belakang badan dan kemudian merebak ke bahagian anggota badan yang lain.
Walaubagaimanapun, sesetengah pesakit yang mengalami masalah slipped disk tidak mempunyai sebarang tanda-tanda yang jelas. Ini biasanya kerana sebahagian daripada cakera yang pecah atau membonjol itu adalah kecil atau tidak menekan pada saraf atau saraf tunjang.  Tanda-tanda awal adalah seperti berikut:
  • ** Sakit di belakang, leher, atau bahagian bawah badan
  • Kadang-kadang, seseorang yang mengalami slipped disc berasa kebas di bahagian-bahagian badan yang atas dan di bawah kawasan yang terjejas (secara umum, di kawasan yang dikawal oleh saraf tertentu). Secara beransur-ansur ini boleh membawa kepada keadaan lumpuh
  • ** Dalam beberapa kes, bahagian bawah badan berasa lemah, dan ia menjadi sukar untuk pesakit berdiri
  • ** Penderitaan individu juga mungkin mengalami perasaan kurang selesa, gatal di kawasan kemaluan
  • **Individu juga mungkin mengalami sakit semasa bersin, batuk, berjalan, dan lain-lain
SIMPTOM SLIPPED DISC

Gejala Yang Perlu Perhatian Perubatan Dengan Segera:


  • ** Kelemahan sensasi atau berasa kebas di satu atau kedua-dua anggota badan yang lebih rendah
  • ** Kehilangan ketangkasan dalam satu atau kedua-dua kaki
  • ** Sakit belakang yang teruk dengan kesan darah dalam air kencing
  • ** Sakit berdenyut pada bahagian dalam paha
  • ** Sakit belakang yang bertambah teruk walaupun dalam keadaan berehat berbanding apabila anda bergerak
  • ** Kelemahan berpanjangan dengan sensasi cucukan walaupun dalam keadaan berehat
  • ** Lemah tenaga batin atau sukar untuk bersama

  • Kesan  yang berterusan boleh membawa kepada pesakit manjadi lumpuh (paralyse)
1. Slipped Disc
Kehadiran tanda-tanda yang disenaraikan di atas tidak semestinya bermakna anda mempunyai masalah slipped disc, walau bagaimanpun gejala-gejala ini perlu diberi perhatian serius dan berjumpalah doktor. 

Rawatan moden

Dalam kebanyakan kes, slipped disc akhirnya akan mengecut kembali secara spontan. Kesakitan biasanya akan berkurangan apabila cakera berhenti menekan pada saraf yang terjejas. Selalunya pihak hospital akan memberi ubat penahan sakit sebagai permulaan rawatan.
Selain itu, fisioterapi boleh membantu anda untuk mempercepatkan proses penyembuhan. Fisioterapis akan melatih dan mengajar jenis-jenis senaman yang bersesuaian untuk anda lakukan. Sebaiknya senaman itu dilakukan setiap hari untuk keputusan yang lebih baik dan ianya boleh dilakukan di rumah juga.
Anda juga boleh berunding dengan pengamal osteopath, atau chiropractor untuk merawat keadaan ini. Kedua-dua kiropraktik dan osteopati menggunakan terapi manual, iaitu, manipulasi otot dan tulang melalui urutan dan teknik manual yang lain.
Pembedahan mungkin perlu jika rawatan lain tidak membuahkan hasil yang diharapkan, atau telah gagal untuk memperbaiki keadaan. Discectomy adalah satu prosedur pembedahan yang bertujuan untuk mengeluarkan cakera menggelembung untuk meringankan kesakitan yang dialami di kaki. Antara prosedur lainialah Prostetik iaitu penggantian cakera intervertebral, bertujuan untuk menggantikan cakera tergelincir dengan cakera palsu.



APA YANG SHAKLEE BOLEH BANTU UNTUK MENGURANGKAN KESAKITAN AKIBAT SLIPPED DISC?


Berikut adalah 6 jenis supplement yang boleh membantu menyelesaikan masalah kaitan tulang tulang belakang termasuk  Slip Disc. Supplement-supplement ini mangandungi nutrisi khas tertentu  yang mempunyai kelebihan dan peranannya yeng tersendiri untuk membantu sistem tubuh sama ada untuk pembaikpulihan  (repair) atau pemuliharaan (maintenance)

advanced joint health tablet untuk slipped disc

- AJHT memang diformulakan khas oleh Shaklee untuk kesihatan sendi. Ia membantu memelihara ligamen iaitu tisu penyambung agar kekas sihat, menyokong keselesaan sendi dan meningkatkan kesan kusyen pada sendi.


ostematrix untuk slipped disc

- Mengandungi kalsium, magnesium dan beberapa vitamin dan mineral yang lain. Kalsium memastikan tulang yang kuat dan padat, penting juga kesihatan ligamen dan otot. Kehadiran vitamin D dan megnesium berperanan meningkatkan kadar kecekapan penyerapan kalsium dan juga untuk pertumbuhan tulang.


omega guard untuk slipped disc

-Omega-3 merupakan anti inflamasi yang baik. Ia mengurangkan radang akibat sakit sendi, membantu melambatkan degredasi tulang dan mengurangkan reaksi keradangan antara sendi.


vivix untuk slipped disc

- Menjaga kenajalan struktur cakera tulang belakang dan mengurangkan risiko slip disc. Ia sangat penting dalam mambantu menyokong kesohatan sendi dan juga menyokong kesihatan tubuh dengan memberi kepreluan secara penyeluruh.


B Comples untuk slipped disc

- Bitamin B amat membantu mengurangkan serta mengawal kadar stress. Kesakitan tulang belakang yang berpanjangan turut berupaya menjejaskan kesihatan mental kerana sistem saraf yang berkait rapat dengan sistem otak.


collagen untuk slipped disc

- Antara keperluan lain struktur dan sistem belakang adalah sumber kolagen. Kolagen membantu memelihara komposisi matrik struktur sendi dan tulang rawan. Ia juga membantu mengelakkan kehilangan jisim akibat penuaan dan mengatasi kesakitan sendi serta inflamasi otot.

TESTIMONI: APA KATA MEREKA YANG TELAH
 BERIKHTIAR DENGAN SHAKLEE UNTUK SLIPPED DISC?

TESTIMONI SLIPPED DISC
TESTIMONI SLIPPED DISC

TESTIMONI SLIPPED DISC
TESTIMONI SLIPPED DISC
ITU KATA MEREKA..ITU PILIHAN MEREKA..
APA KATA ANDA..APA PULA PILIHAN ANDA?

hubungi saya untuk mendapatkan khidmat konsultasi secara ekslusif dan percuma serta tips pengambilan vitamin yang betul.


AYUADYANI

sms@whatsapp@telegram 0147375771
FB: R.U ADYANI AB RAHMAN

FP:3D HEALTH&BEAUTY SUPPLEMENT
INSTAGRAM: 3D_HEALTH_N_BEAUTY_SUPPLEMENT

#KONGSI KEBAIKAN


#SEBAR KEBAHAGIAAN

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN:KLIK DI SINI.

PENGEDAR SHAKLEE PILIHAN ANDA
                                                       
"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..MODAL SERENDAH RM75  PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA

#shakleeMalaysia
#shakleeBrunei
#shakleeSingapore
#vivix 


rujukan: di sini dan di sini
_________________________________________________________________

 Saya adalah pengedar shaklee bandar country homes, bandar tasik puteri, rawang, selayang, gombak, batu caves, selangor, kota bharu,kelantan.Pengeposan seluruh Malaysia.

No comments:

Post a Comment

PELUANG BISNES DROPSHIP UNTUK PELAJAR MODAL RM 35 SAHAJA

https://youtu.be/J-Xpoz6gKzU