Tuesday 23 June 2015

10 TIPS MELATIH ANAK BERPUASA

ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

ALHAMDULILLAH, Ramadhan tiba lagi. Kali ni saya sangat2 bersyukur kerana berpeluang untuk mendidik 2 orang ahli syurga untuk berpuasa.So, memang mencabar sikitlah. Sebelum no si Abang,(6thn) dah mila berpuasa sejak berusua 4 tahun, tahun no giliran si kakak (4tahun) untuk mila belajar erti berpuasa..Setelah 5hari berlalu, Alhamdulillah, si Abang tiada sebarang masalah untuk memahami istilah berpuasa, yang perlu do Latin ialah si kakak. Saya terbaca tips melatih Anak berpuasa no DLM satu artikel, so Saya akan kongsikan Dan olah sedikit mengikut Cara yang Saya dah aplikasi pada anak2 Saya.





TIPS MELATIH ANAK BERPUASA


1. Memberi pemahaman tentang kepentingan Ramadhan. Seeloknya dilakukan sebelum tiba bulan Ramadhan lagi. Gunakan kata-kata yang jelas intonasinya, lembat lembut gaya pujuk, dan menggunakan bahasa yang sederhana sesuai dengan umur anak. Jelaskan apa itu puasa, bila waktunya untuk berpuasa, apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan ketika berpuasa. Insy...akan timbul niat  dalam diri anak bila tibanya Ramadhan.Saya biasanya ajak Anak untuk sama2 sahur Dan puasa jika Saya tunaikan puasa sunat juga.😘

2. Sambutlah bulan Ramadan dengan wajah yang berseri-seri dan penuh ceria. Anak pasti akan bersemangat untuk berpuasa dan akan dipraktikkan dengan mudah hingga mereka meningkat dewasa. Yang ini Saya bayangkan anak2 Saya dengan cerita shaitan xde de di bulan puasa, so kita bebas buat baik.

3. Menetapkan waktu tidur anak bagi memudahkan mereka bangun sahur. Biasanya lepas berbuka, solar, Saya akan ajak mereka ulangkaji sekejap, lepasty solar isyak Dan terawih bersama Say di Rumah.Hanya suami ke masjid.Mereka akan dibenarkan ke masjid pada waktu subuh, Dan terawih do masjid pada hari cuti sekolah sahaja.(waktu tidur Anak Saya jam 9.30 p.m)

4. Tidak meletakkan makanan mahupun minuman secara terbuka di hadapan mereka. Letak jauh daripada perhatian anak.Kosongkan meja makan di siang hari.Elak menjengah ke dapur.Air losing pon mereka akan nampak macam air bush yang sang at Lazar..hihi😊😊

5. Seeloknya jauhkan anak daripada bergaul dengan kawan-kawannya yang malas berpuasa sebaliknya galakkan anak bergaul dengan kawan-kawannya yang rajin berpuasa.Beritahu guru yang mereka berpuasa untuk lebih encourage merrka untuk berpuasa.

6. Menjanjikan hadiah sebagai rangsangan. Di samping penghargaan dan pujian sebagai anak yang sabar, hadiah berupa peralatan pembelajaran boleh juga diberikan.Yang ini Ada 2, long term n short term..yang long term Tue jika mereka berpuasa penuh, yang short term tu untuk harian.Tapi jgn STP hair lak..CTH bila haritu kita nmpk mereka Sgt ltih Dan penat, kits kanji nak berbuka dgn mknn kegemaran mereka.biasa budak2 ni suka KFC kan..hihi..APA salahnya janjikan KFC utk mereka haritu.

7. Beritahu tentang pahala dan syurga Allah s.w.t. kepada anak. Mereka pasti akan merasa seronok sekaligus dapat berbakti kepada kedua ibu bapanya.Beritahu ttg ahli2 syurga yang boleh makan APA sahaja pabila diminta.Nak masuk syurga kenalah berpuasa man..

8. Memberi alternatif pengisian waktu yang tepat dan positif. Contohnya, waktu tidur atau memberi permainan yang mendidik agar anak lupa dengan rasa haus dan lapar. Ibu bapa juga boleh mengajaknya mengaji Al Quran bersama sama dan membacakan kisah-kisah teladan para Nabi dan Rasul. Solar jemaah ITU penting ya..

9. Mengajak anak menyemarakkan syiar Islam seperti solat terawih berjemaah di masjid, mengaji dan mengkaji Al Quran dan sebagainya.

10. Mula lah mengajar anak berpuasa di bulan Ramadhan dari umur seawal mungkin. Perhatian yang berterusan dengan pengendalian yang bijak dapat mencambahkan kesedaran serta minat anak untuk berpuasa. Mendidik anak2 adalah satu tanggungjawab. Kesedaran anak dalam bab berpuasa merupakan tabungan ibadah bagi kita sebagai ibu bapa yang telah mendidik mereka dengan cara yang sewajarnya.

Paling panting,kita jangan terlalu pressure anak2 untuk berpuasa, kalau 4tahun tu, dpt separuh hari dah Kira OK..si Kakak, kalau hari bersekolah, memang separuh hari, pads hujung minggu sahaja kami galakkan dia berpuasa penuh.

11. Pastikan Anak kita dapat nutrisi Dan makanan yang berkhasiat agar mereka dapat berpuasa dalam keadaan yang sempurna. Badan mereka boleh kekal cergas sepanjang hari. Saya memberikan anak2 Saya makanan tambahan untuk mereka amalkan, jadi mereka taklah terasa perit untuk berpuasa sepanjang hari. Si Abang soap boleh main bola lagi do waktu petang,Alhamdulillah..
Selamat mencuba.


P/s: jika nak tahu makanan tambahan APA yang Saya beri pads Anak Saya, boleh hubungi Saya untuk dapatkannya:


AYUADYANI
sms@whatsapp@telegram 0147375771
FB: R.U ADYANI AB RAHMAN

FP:3D HEALTH&BEAUTY SUPPLEMENT
INSTAGRAM: 3D_HEALTH_N_BEAUTY_SUPPLEMENT

                                                       #KONGSI KEBAIKAN
#SEBAR KEBAHAGIAAN
ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN:KLIK DI SINI.

                                                       
"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..MODAL SERENDAH RM75  PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA.

_________________________________________________________________________________________
Saya adalah pengedar shaklee bandar country homes, bandar tasik puteri, rawang, selayang, gombak, batu caves, selangor, kota bharu,kelantan.Pengeposan seluruh Malaysia.

kredit: [Ibubapa Cemerlang, tips dari Iluvislam]

No comments:

Post a Comment

PELUANG BISNES DROPSHIP UNTUK PELAJAR MODAL RM 35 SAHAJA

https://youtu.be/J-Xpoz6gKzU