Posts

Showing posts from August, 2015

5 PUNCA PERNIAGAAN GAGAL

Image
ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA
9/10 dari sumber rezeki datangnya dari perniagaan, itu semua orang sedia maklum. Tapi ramai juga antara kita yang tidak tahu, 9/10 daripada mereka yang terlibat dalam perniagaan menemui kegagalan dan tersungkur di tengah jalan. Mengapa perkara ini nboleh berlaku? Jom kita tengok, apa 5 punca perniagaan gagal.



5PUNCA PERNIAGAAN GAGAL

1. NIAT TIDAK MURNI.

Niat adalah perkara paling asas untuk berjaya. Wang atau pendapatan yang banyak bukanlah perkara pertama yang harus dijadikan sebagai sasaran utama dalam perniagaan. Niatkan perniagaan sebagai jihad ekonomi. Letakkan matlamat perniagaa untuk menambah nilai hidup dan menyelesaikan masalah orang lain. Jadikan perniagaan sebagai sumber untuk kita lebih banyak memeberi dan, Insyaallah kita akan lebih banyak menerima apa yang kita perlukan.



2. CETEK ILMU PERNIAGAAN.

Ilmu adalah senjata utama untuk memulakan perniagaan. Dalami ilmu perniagaan agar kita tidak ketinggalan dan berada di takuk lama. Ahli per…

4 CARA ELAK ANAK CONTENG DINDING AGAR IBU TAK SAKIT JANTUNG MENJERIT

Image
ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA
Anak yang kreatif dan berimaginasi tinggi, sudah tentu merupakan anak yang bijak. Kadang-kadang telatah dan gelagat mereka membuatkan kita 'pening'. Nak dimarah, takut terbantut, tak marah, kita yang 'sakit'. Paling kita tak boleh tahan bila si anak suka menconteng dinding kan. Jangan dimarah anak itu wahai si ibu. Biarkan mereka merealisasi apa yang di imaginasi, meluahkan kreativiti. Sebagai ibubapa, kita boleh praktikkan beberapa perkara. Saya kongsikan sedikit idea apa yang kita boleh lakukan apabila anak kita suka menconteng dinding. Jom tengok 4 cara elak anak conteng dinding agar ibu tak sakit jantung menjerit tatkala melihat contengan si anak.



4 CARA ELAK ANAK CONTENG DINDING:
Sediakan kertas lukisan besarKadang kala anak lebih suka melukis di dinding rumah yang luas. Jadi, apa kata anda lekatkan kertas lukisan bersaiz besar di dinding. Biarkan anak mengekspresi dirinya kerana aktiviti menulis dan melukis mampu merangsan…

9TIPS MEMILIH FESYEN PAKAIAN WANITA BERSAIZ XXXXL AGAR TIDAK DIGELAR MUMIA HIDUP

Image
ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA
Memiliki susuk tubuh bersaiz XXXXXL sering membuatkan anda hampa tatkala masuk ke butik pakaian. Mana tidaknya semua yang dipamerkan di butik bersaiz kecil, melainkan hanya beberapa helai sahaja. Hampa bukan? Jangan risau, pasti ada jalan penyelesaiannya kan. Sebelum anda masuk ke butik, anda perlu terlabih dahulu mengetahui appakah gaya yang sesuai untuk anda yang bersaiz XXXXXL ni.



9 tips tampil cantik walaupun bersaiz XXXXL:

1. BUAT KAJIAN

Sebelum berkunjung ke butik, anda perlu membuat sedikit kajian mengenai butik yang menyediakan saiz pakaian sehingga XXXXL dan ke atas. Kini terdapat banyak butik yang menyediakan pakaian untuk mereka yang bertubuh gempal. Usah malu atau segan, malu bertanya sesat jalan kan?
2. PERGI BUTIK

Anda yang berbadan besar tidak digalakkan membuat belian atas talian melainkan jika anda sudah biasa dengan jenis kain atau 'design' yang biasa anda pakai. Namun seeloknya, pergi ke butik dan mencuba terlebih dahulu…

BAGAIMANA BENTUK / FORMAT UJIAN KELAYAKAN TAHUN SATU (KSR)?

Image
Assalamualaikum w.b.t.& salam sejahtera..
Sesi persekolahan tahun 2015 tinggal beberapa minggu sahaja lagi. Ini bermaksud anakanda sulung saya bakal menempuh pengalaman baru di darjah satu pada tahun hadapan. Cepat masa berlalu..Rasanya baru semalam memangku si tembam itu..hehe..Ok lah..apa yang menjadi fokus saya sekarang ialah melatih si sulung menjawab soalan dan membuat ayat-ayat pendek sebagai persediaan menghadapi ujian kelayalan tahun satu.Namun, apa yang merisaukan saya, bagaimana bsntuk soalan tersebut..Almaklumlah..anak pertama nak masuk sekolah..heheeh


jika ade rakan-rakan yang sudi berkongsi pengalaman, sangatlah dia alu-alukan..

bukan taksub untum anak mendapat markah yang tinggi, tetapi bagi saya, menempatkan anakdi kelas yang 'depan' adalah perlu kerana persekitaran pembelajaran dan sosial adalah lebih kondusif bagi anak2 menyedok sebanyak mungkin apa yang di ajar..
ini si sulung saya:


anak nak duduki ujian, mak yang nervous hehe.. ok lah kawan2, sape yang …

3 TIPS MEMILIH SUMBER KALSIUM TERBAIK AGAR DUIT TIDAK TERBUANG

Image
ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA
Kali ini saya terpanggil untuk berkongsi mengenai Kalsium. Kalsium terkenal sebagai vitamin yang diperlukan untuk membina jisim tulang. Biasanya kalsium diperoleh dari susu, mahupun kekacang seperti badam. Bagi mereka yang kurang gemarkan susu, makanan tambahan sering dijadikan sebagai sandaran untuk memastikan bekalan kalsium cukup untuk keperluan badan. Namn, sejauh manakah susu atau makanan tambahan yang kita makan itu dapat dipastikan diserap oleh tubuh?Atau kita hanya sekadar mengambil kalsium tanpa mengetahui sebenarnya kalsium tersebut tidak diserap oleh badan. Rugi bukan? Di sinii saya ingin berkongsi mengenai bagaimana memilih kalsium premium yang terbaik supaya osteoporosis dapat dielakkan.


BAGAIMANA MEMILIH KALSIUM PREMIUM?

1. Pilih produk kalsium yang ada Vitamin D dan Magnesium
2. Elakkan produk yang dibuat dari tulang dan dolomite untuk mengelak keracunan plumbum
3. Elakkan mineral chelated kerana proses tersebut boleh menyebab…

KEKURANGAN PROTEIN YANG SERIUS BOLEH MENYEBABKAN KEMATIAN?

Image
ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA
Kekurangan protein boleh menyebabkan maut? Betulkah? Umum mengetahui protein merupakan salah satu nutrisi penting yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Saya pernah menulis tentang 19 Jenis sumber makanan yang kaya dengan protein. Boleh dapatkan info di situ. Kali ini saya nak cerita bagaimana kesan kekurangan protein boleh membawa maut.



Kesan kekurangan protein secara umum:

1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
3. Liver (penyakit hati)
4 . High Cholesterol (kolesterol tinggi)
5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
7. Nerve instability (fungsi saraf tak stabil)
8. Peptic ulser (ulser perut + usus)
9. Poor wound healing (luka sukar sembuh)
10. Poor blood circulation (pengaliran darah tidak lancar)
11. Poor vision (penglihatan kurang baik)
12. Irritability (badan menggeletar)
13. Fatigue (letih lesu)


14. Weakness (lemah)
15. Water retention (tin…

CARA BUAT TANAH LIAT (PLAY DOUGH) BERSAMA ANAK DI RUMAH

Image
ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA
Tanah liat atau 'play dough' antara bahan yang sangat disukai oleh kanak2. Bila kita berikan mereka play dough ni, macam2 imaginasi mereka yang kita tak pernah jangka akan keluar. Amazing kan, kreativiti mereka akan terserlah. Namun, apa yang kita khuatirkan ialah material atau bahan yang digunakan untuk membuat play dough itu kurang selamat serta mempunyai bahan kimia yang boleh memudaratkan. Di sini saya kongsikan cara-cara buat play dough sendiri menggunakan bahan asas di dapur yang sudah pasti ia lebih selamat.

Bahan-bahan:

250 g tepung terigu
125 g garam
150 ml air
50 ml minyak masak
pewarna makanan(warna ikit kesukaan masing2)

CARA PENYEDIAAN:
 (boleh ajak anak buat bersama dan kita pantau, tentu lebih menyeronokkan)

1. Tepung dan garam di satukan dalam sebuah bekas dan gaul rata menggunakan tangan

2. Tuangkan minyak secara perlahan-lahan sambil mengadun.
(3-5 minit sehingga adunan sebati)

3. Tuangkanaair secara perlahan-lahan…

RESEPI KEK BUTTER MARBLE ISTIMEWA 7 KETURUNAN

Image
ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

Hari ni nak kongsi resepi kek butter marble istimewa 7 keturunan. Amboi..7 keturunan kau..hehe..sebab resepi ni saya ambil dari bapa mertua, tapi saya olah sikit ikut cara saya. Katanya resepi ni dari ibu mertua, diambil alih oleh bapa mertua dan diolah, sekatang saya pula ambil dan olah hehehe.. sekarang saya tgah train anak saya resepi ni..hehe.. dah asik suka makan je kan, buatlah sendiri pula..

 RESEPI KEK BUTTER MARBLE ISTIMEWA 7 KETURUNAN

BAHAN-BAHAN:
3 Cawan tepung naik sendiri
3cawan gula castor (boleh kurangkan ikut selera)
3 6 biji telur gred A
3/4 tin susu pekat
3/4 tin susu cair
2 buku butter
2 sudu besar horlicks
2 sudu besar tepung MEALSHAKES shaklee
1 sudu esen vanila
2 sudu serbuk koko(boleh adjust ikut kesesuaian)


CARA-CARA:

1. pukul butter dan gula  astor sehingga kembang(putih)
2. Masumkan telur dan pukul sehingga kembang
3. masukkan tepung, susu pekat, susu cair, mealshakes, horlicks,esen vanila dan pukul sebati
4. asingk…