3 TIPS GAYA HIDUP SIHAT YANG PERLU DI AMALKAN SUPAYA ANDA TAK PERLU AMBIL SUPLEMEN

ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

Hari ini, terdapat banyak produk makanan tambahan atau suplemen yang dijual di pasaran. Dari yang dijual di tepi jalan hinggalah yang beraa di dalam gudang. Masing-masing rancak mempromosikan produk mereka yang pelbagai guna. Ada yang memang betul-betul mendapat kelulusan KKM dan tak kUrang juga yang hanya dicipta oleh 'pakar cap ayam'. Pilihan di tangan kita, buatlah penyelidikan dan kaji betul-betul mana produk yang diiktiraf, di jamin selamat, semula jadi dan berkesan. Bukan hanya beli kerana iklan yang menarik dan popular atau yang harga murah. Apa pun, persoalannya, SEJAUH MANAKAH KITA MEMERLUKAN SUPLEMEN????

sejauh manakah kita memerluka suplemen?

mungkin kita selalu dengar orang luar tu cakap
- “ala, aku ni rajin riadhah. dah cukup sihat dah. vitamin untuk orang lembik pondan je” atau
- “vitamin ni untuk orang yang suka makan fastfood je. aku ni jaga makan ikut piramid makanan tau. seimbang sangat. tak payah dah vitamin-vitamin ni” atau
- “haa, sakit? orang yang tak makan sayur/buah je yang selalu sakit ni. Aku tak pernah skip sayur/buah setiap kali meal. so mustahil nak kena apa-apa kanser pun”
Jadi, sebenarnya, orang yang rajin bersukan, memang betul-betul jaga makan & dah cukup kerap makan sayur/buah ni masih perlukan vitamin ke?

jom kita tengok jap 3 langkah ni rasanya kita dah praktikkan, tapi........

yang pertama:
AMALKAN GAYA HIDUP SIHAT
majoriti orang Malaysia memang tak pernah bersenam pun sepanjang minggu lepas & pasti kekal malas nak bersenam 7-hari akan datang. paling2 pun nak sedapkan hati “lipat baju bergunung-gunung tu kira bersenam lah tu” atau “hari-hari sapu/mop lantai peluh jugak tau”. 

ya peluh, tapi berapa sen je lah kalori yang terbakar kalau takat seterika baju sekolah anak-anak tu? dan bandingkan lah pulak dengan berapa pinggan nasik lauk ayam yang kita dah telan hari tu? belum masuk air manis, teh tarik madu special, kari kepala ikan terlajak laris, sup kambing super-power atau menu extra kalori macam roti canai bagai tau.

segelintir yang rajin bersenam pulak suka buat kat outdoor, fresh air katanya. tambahan pula, nak bersenam kat Gymnasium mahal, dekat RM200 gak sebulan. lepas minyak pergi-balik kerja jugak tu.

namun, tahu x ada macam-macam asap beracun kat udara kita sekarang ni? asap kilang, asap jerebu & asap kereta. lagi-lagi lah majoriti kita duduk dekat kawasan pekan/bandar sebab nak dekat dengan tempat kerja.

tak payah susah-susah sangat fikir. isteri yang asyik terdedah dengan asap rokok suami pun boleh kena kanser (ini mmg dah ada kes, bukan takat teori je). apatah lagi kita rakyat marhaen yang pasti terdedah dengan asap kereta setiap hari? dan memang kajian membuktikan udara kita yang tercemar ni adalah punca macam-macam penyakit pernafasan sekarang yang boleh membawa kematian.


.....yang kedua:
CARI SUMBER PROTEIN YANG TIADA BAHAN KIMIA

-> harga ikan kembong yg fresh ~RM11/kg. habis frozen pun ~RM8/kg
-> harga daging lembu fresh ~RM27/kg. habis import pun ~RM16/kg
-> daging kambing lagi lah mahal ~RM33/kg. tu pun import, belum yg local punya
(Sumber website FAMA: http://bit.ly/20JuiZC)

dalam banyak-banyak daging, ayam daging lah sumber protein paling murah; ~RM6.80/kg. Sebab tu kebanyakan drpd kita makan lagi banyak daging ayam daripada daging-daging lain.
tapi tahu x apa masalah ayam daging zaman sekarang ni?
hakikatnya, hampir semua ayam daging yang kita dok makan ni disuntik hormon supaya cepat besar & berat pun lebih besar daripada dulu. Kerana, penternak nak ayam-ayam yang diorg jual ni lebih cepat besar supaya lebih banyak & lebih cepat untung. Kalau tak suntik, ayam-ayam ni akan jadi lambat besar sampai biz penternakan diorg tak balik modal.
jaga lah makan macam mana pun, kita pasti akan makan daging-daging ayam ni jugak.
dan sebab majoriti kita makan banyak daging ayam, bayangkan berapa banyak bahan kimia yang dah masuk badan kita SELAMA INI…???

....yang ketiga:
CUKUPKAH NUTRIENT DALAM BUAH DAN SAYURAN KITA?
dulu-dulu nak tuai padi 2x setahun je boleh. sekarang, 4x! teknologi jadi makin maju sampai kita boleh percepatkan & gandakan tuaian. namun, tahu x apa kesan sampingan disebaliknya?
masa padi hanya boleh dituai 2x je setahun dulu, tanah-tanah sawah tu cukup masa nak kembalikan nutrisi-nutrisi tanah yang dah hilang tu. jadi, padi-padi yang terhasil masa tu bukan takat boleh buat kita kenyang je, tapi juga boleh bagi cukup nutrisi.
tapi bila dah sampai 4x setahun, tanah tak cukup masa nak kembalikan nutrisi-nutrisi tanah. baru kembalikan separuh nutrisi kita dah tuai. akibatnya, walaupun hasil tuaian padi naik 2x ganda tapi nutrisi yang terkandung dalam setiap biji beras yang kita makan tu makin kurang.
petani kena buat macam ni sebab diorg pun nak untung jugak. Ye lah, dok kampung pun nak jugak pakai kereta, nak jugak jalan-jalan luar negara, etc.
begitu jugalah pada apa-apa jenis tanaman pun; sayur sawi, sayur kangkung, buah tembikai, buah durian, etc. walaupun kita rasa macam banyak makan buah/sayur, tapi nutrisinya dah jauh lebih berkurang.
nah, ini belum masuk buah-buah yang harganya murah-murah tu banyak guna macam-macam pestisid, racun & bahan kimia. Contohnya, buah tembikai ada yang disuntik warna merah supaya isinya nampak sedap sangat. durian pulak direndam pewarna kuning/hijau bagi nampak asyik. dan sebagainya….

VITAMIN BUKAN LAGI PILIHAN, TAPI KEPERLUAN
kesimpulannya,
-> kalau kita cukup bersenam sekalipun perlukan vitamin sebagai pendinding (tingkatkan imunisasi badan) lawan macam-macam penyakit. Shaklee ada nutriferon untuk ini, kan?

-> dah cukup makanan seimbang pun perlukan vitamin untuk Detox macam-macam benda tak elok yang kita terpaksa telan selama ni. Shaklee ada DTX & Set Detox, kan?

-> hari-hari makan sayur/salad/buah pun perlukan vitamin untuk cukupkan nutrisi yang makin berkurangan dalam hasil tanaman. Shaklee ada vitamin A-Z, kan?

Pendek kata, vitamin bukan lagi pilihan. Kita semua, keluarga kita & orang lain pun sangat-sangat perlukan vitamin.
tambahan pula, kita dah tak hidup zaman atok/nenek kita yang suci murni tu. kita sedang hidup di zaman pengilang, petani & penternak yang sanggup buat apa saja nak untung banyok. lebih parah, situasi ni akan jadi makin teruk sebab semua pun tak sanggup nak:
-> belanja lebih nak tapis asap2 kereta sampai bersih,
-> biar ayam-ayam tu membesar secara normal, biar kecik pun
-> kurangkan hasil tanaman supaya nutrisi tanah kembali pulih

tak sanggup, tak sanggup, tak sanggup.
jadi, kita lah yang kena sihatkan diri sendiri dengan tak tinggal makan vitamin-vitamin ni.
tapi ingat jugak, bukan lah maksudnya kalau makan vitamin ni tak mati-mati. dah makan vitamin pun kita takkan boleh lawan kuasa Allah/Tuhan. cuma vitamin ni lah insuran yang kita ada supaya risiko nak kena apa-apa penyakit tu jadi lebih rendah.
daripada diserang sakit jantung esok lusa kalau skip atau tak makan vitamin, kepada kot nak kena stoke pun lagi 10-20 tahun lagi kalau makan vitamin; ok sangat dahtu. sempatlah kita nak tunaikan tanggungjawab jaga anak-anak, mak/ayah, adik-beradik & paling penting TAUBAT secukupnya sebelum pergi meninggalkan dunia yg fana ini untuk selama-lamanya…

mula-mula kena faham & ingat, vitamin BUKAN ubat. kita makan ubat SEMASA sakit. tapi kita makan vitamin (kalau boleh & lebih elok) SEBELUM sakit.
ala-ala macam insuran lah. kita ambik macam-macam insuran bayar sampai beratus-ratus setiap bulan tu SEBELUM sakit kan? kalau dah sakit baru nak ambik pasti kena REJECT kan?
begitu lah juga vitamin. cuma bezanya, vitamin ni kalau dah sakit pun boleh makan lagi...

nak cari suplemen yang DIJAMIN SELAMAT, SEMULAJADI DAN BERKESAN?

NI JAWAPANNYA..


hubungi saya untuk mendapatkan khidmat konsultasi secara ekslusif dan percuma serta tips pengambilan vitamin yang betul.


AYUADYANI

sms@whatsapp@telegram 0147375771
FB: R.U ADYANI AB RAHMAN

FP:3D HEALTH&BEAUTY SUPPLEMENT
INSTAGRAM: 3D_HEALTH_N_BEAUTY_SUPPLEMENT

#KONGSI KEBAIKAN


#SEBAR KEBAHAGIAAN

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN:KLIK DI SINI.
                                                       
"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..MODAL SERENDAH RM75  PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA

_________________________________________________________________ Saya adalah pengedar shaklee bandar country homes, bandar tasik puteri, rawang, selayang, gombak, batu caves, selangor, kota bharu,kelantan.Pengeposan seluruh Malaysia.

Comments

Popular posts from this blog

9 CARA KELUARKAN KAHAK BAYI DAN KANAK-KANAK SECARA SEMULAJADI,MURAH DAN BERKESAN

SAYA SAYANG SAYANG-SAYANG SAYA/DOA ANAK SOLEH

KENAPA PERLU JANA PENDAPATAN SAMPINGAN / SIDE INCOME UNTUK BAYAR HUTANG ELAK KENA BLACKLIST