Wednesday 3 February 2016

TIPS CEPAT NAIKKAN BACAAN PLATLET DARAH PESAKIT DENGGI AGAR TAK PERLU AMBIL DARAH SETIAP HARI

ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

Semalam ada kawan yang bercerita tentang anaknya yang mengidap demam denggi. Beliau ingatkan anaknya demam biasa sahaja memandangkan anaknya (8tahun) kelihatan aktif dan tidak menunjukkan sebarang tanda sakit. Hanya badan panas dan demam. Namun selepas demam berlarutan beberapa hari, dan dibawa ke klinik untuk membuat ujian darah, anaknya di sahkan demam denggi kerana paras penurunan platet arah yang sangat rendah dan dimasukkan ke wad. Apa yang doktor pernah beritahu pada saya, jika kanak-kanak yang demam itu berserta selesema, berkemungkinan besar ia demam viral biasa bukannya demam denggi. jadi, di sini saya kongsi sedikit apa yang perlu kita tahu dengan demam denggi ini....

demam denggi; gejala, tanda dan rawatannya

APA ITU DEMAM DENGGI?

Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamuk Aedes betina. Cara penyebarannya ialah melalui gigitan nyamuk aedes orang yang berpenyakit virus denggi kepada orang yang sihat. Terdapat dua jenis denggi yang paling berat iaitu Demam Hemoragik Denggi (DHF) dan Sindrom Kejutan Denggi (DSS)
apa itu demam  denggi
Virus Denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3 - 14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan tanda-tanda. Pesakit mungkin akan mengalami demam mengejut diikuti dengan berbagai-bagai tanda dan gejala tidak khusus.
Denggi dan denggi berdarah merupakan penyakit febril akut (acute febrile), dijumpai di kawasan tropika, dengan taburan geografi serupa dengan malaria. Disebabkan oleh satu daripada empat virus serotype yang berkait rapat dari genus Flavivirus, famili Flaviviridae, setiap serotype cukup berbeza menjadikan tiadanya perlindungan bertindan (cross-protection) dan wabak denggi yang disebabkan oleh pelbagai serotype (hyperendemicity) boleh berlaku. Denggi disebarkan kepada manusia oleh nyamuk Aedes aegypti(hanya kadang-kala oleh Aedes albopictus).
NYAMUK AEDES PEMBAWA DENGGI
GEJALA DEMAM DENGGI

Demam denggi bermula dengan demam mengejut, dengan sakit kepala teruk, sakit di belakang bebola mata, sakit sendi dan otot (myalgias dan arthralgias, sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar demam tulang-pecah - break-bone fever) dan gatal-gatal. Ciri-ciri keradangan demam denggi adalah bintik-bintik merah terang, dan biasanya muncul di anggota bahagian bawah - pada sesetengah pesakit, ia merebak hampir kepada keseluruhan tubuh. Tanda pada kulit yang klasik ialah seluruh kulit tubuh bertukar kemerahan diselangi dengan tompok-tompok kulit warna yang normal (island of white in a sea of red). Kemungkinannya terdapat gastritis dengan gabungan sakit perut, mual, muntah atau cirit-cirit. Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih pada kanak-kanak) dan juga dalam kes luarbiasa radang otot jantung (cardiomyopathy).
Demam denggi klassik berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam (dikenali sebagai pola biphasic). Secara klinikal bilangan sel darah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space loss di antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya), kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity). Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko perdarahan.
Kes DHF juga menunjukkan demam tinggi, fenomena pendarahan, trombositopenia (thrombocytopenia) danhaemoconcentration. Sebahagian kecil kes membawa kepada sindrom kejutan denggi (dengue shock syndrome) atau DDS yang mempunyai kadar kematian yang tinggi
DEMAM DENGGI
TANDA DEMAM DENGGI
Antara tanda-tanda demam denggi ialah:
  1. Demam kuat yang mengejut dan berterusan
  2. Bintik merah pada kulit
  3. Sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot, sendi-sendi, biji mata dan kepala
  4. Berdarah pada badan, hidung dan mulut
  5. Hilang selera makan
  6. Muntah-muntah
  7. Sakit perut
  8. rasa pahit pada lidah
  9. lemah dan tidak bermaya

APA RAWATAN UNTUK DEMAM DENGGI?

DAUN BETIK DIKATAN MAMPU MERAWAT DEMAM DENGGI

1) Rawatan utama adalah terapi sokongan. 
2) Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makan, terutamanya minum air. Sekiranya pesakit tidak mahu / mampu minum, tambahan melalui cecair intravena mungkin diperlukan untuk menghalang kekeringan dan hemoconcentration teruk. 
3) Pemindahan darah mungkin diperlukan sekiranya bilangan platelet turun dengan banyaknya.
4) Cara yang lain untuk mencegah penyakit ini juga pesakit perlu bersenam pada waktu pagi atau berjoging dan beriadah.
5) Minum air paling penting dalam hidupan harian kita.Minum air mineral sekurang-kurangnye 8 gelas sehari atau selebih-lebihnya pun hanya maksimum 16 gelas sehari.
6) Terdapat juga tips masyarakat kita untuk menaikkan platlet darah pesakit demam denggi ialah dengan memberi pesakit minum air jus pucuk betik, sup ketam nipah, buah kiwi dan sebagainyaa.

APA YANG SHAKLEE BOLEH BANTU?

set demam denggi shaklee


APA KATA MEREKA YANG TELAH MENGGUNAKAN SET DENGGI SHAKLEE?

testimoni denggi shaklee
testimoni denggi shaklee

INI KATA MEREKA... APA KATA ANDA???

ingin mencuba? boleh buat pilihan untuk mendapatkannya di sini:


hubungi saya untuk mendapatkan khidmat konsultasi secara ekslusif dan percuma serta tips pengambilan vitamin yang betul.


AYUADYANI


sms@whatsapp@telegram 0147375771
FB: R.U ADYANI AB RAHMAN

FP:3D HEALTH&BEAUTY SUPPLEMENT
INSTAGRAM: 3D_HEALTH_N_BEAUTY_SUPPLEMENT

#KONGSI KEBAIKAN


#SEBAR KEBAHAGIAAN

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN:KLIK DI SINI.
                                                       
"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..MODAL SERENDAH RM75  PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA
_________________________________________________________________
 Saya adalah pengedar shaklee bandar country homes, bandar tasik puteri, rawang, selayang, gombak, batu caves, selangor, kota bharu,kelantan.Pengeposan seluruh Malaysia.

sumber; wikipedia

2 comments:

  1. memang scary betul la dengan nyamuk aedes ni, sekarang ni sibuk tentang zika la pulak huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. BETULTU. tAPI, BILA DIKENANGKAN, ITU JUGA BERPUNCA DARI KITA, MANUSIA. KITA PERLU PEKA DENGAN KEBERSIHAN PERSEKITARAN MASING2. IKUT PANDUAN YANG TELAH DIGARISKAN INSYAALLAH SELAMAT...=)

      Delete

PELUANG BISNES DROPSHIP UNTUK PELAJAR MODAL RM 35 SAHAJA

https://youtu.be/J-Xpoz6gKzU