Thursday 12 March 2015

19 MAKANAN KAYA SUMBER PROTEIN YANG SENANG DIDAPATI

ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

Protein merupakan satu komponen penting yang sangat diperlukan oleh badan. Bagi yang nak sihat, keperluan protein adalah sangat penting. Kekurangan protein boleh menyebabkan pertumbuhan badan terancat.jom kita tengok apakah 19 makanan yang kaya dengan sumber protein


ANTARA MAKANAN YANG KAYA SUMBER PROTEIN:


1. Telur

Telur merupakan sumber protein dengan kandungan nutrisi terlengkap dibandingkan makanan sumber protein lainnya. Sebutir telur rebus mengandung tujuh gram protein dengan hanya dua gram lemak tepu. Untuk menghindari lemak tepu, gunakan putih telur dan buang kuningnya. Kajian menunjukkan, orang-orang yang makan telur dan roti bakar untuk sarapan akan kenyang lebih lama dan mengonsumsi lebih sedikit kalori sepanjang hari. Telur memang mengandung sejumlah kolesterol. Tapi, kajian telah menunjukkan bahwa lemak tepu  (bukan kolesterol dari makanan) yang meningkatkan kadar kolesterol darah.

2. Tenderloin ayam (White Meat)

Masing-masing tenderloin mempunyai berat sekitar satu setengah hingga dua oz,  Tenderloin mudah dibumbui dan bisa digunakan dalam kebab atau ditumis dengan makanan lainnya.

3. Dada ayam (White Meat)

Potongan daging rendah lemak merupakan pilihan makan siang rendah kolesterol yang sehat. Makanan ini bisa menjadi pilihan jika Anda hendak makan daging yang rendah lemak tepu.

4. Sirloin (Daging Sapi)

Daging sirloin adalah daging yang berasal dari bagian belakang sapi. Daging ini bekerja lebih berat daripada pada bagian lain, umumnya dipakai untuk membuat steak sehingga agak lebih keras dibandingkan yang lain. Sirloin memiliki kelebihan dalam ukuran, yaitu boleh dipotong lebih besar daripada bagian sapi lainnya yang lebih lembut. Selain itu Sirloin ini hampir tidak mengandung lemak. Harga Sirloin umumnya lebih murah dibandingkan daging steak lainnya.

5. Ikan Segar

Tentunya kita semua sudah tahu kalau ikan merupakan makanan tinggi protein. Namun, berbeza dengan daging, kita tidak perlu kuatir akan kandungan lemak pada ikan. Beberapa jenis ikan, seperti gindara memiliki kadar lemak yang sangat rendah. Ikan lainnya seperti salmon dan tuna memiliki kandungan lemak yang cukup banyak, namun jangan kuatir karena lemak yang terkandung di dalamnya merupakan lemak baik Omega 3.

6. Udang

udang kaya akan kalsium dan protein, dan termasuk dalam kategori sumber protein haiwan. Nilai protein pada udang dikategorikan complete protein karena kadar asid amino yang tinggi, berprofil lengkap dan sekitar 85-95 persennya mudah dicerna tubuh. 100 gr udang mentah mengandung 20,3gr protein atau cukup untuk memenuhi keperluan protein harian sebanyak 41 %.

7. Susu segar

Susu berfungsi sebagai salah satu sumber protein yang paling baik dan kaya protein berkualiti.Jumlah protein susu segar memang tak terlalu besar, namun kualiti protein yang disediakan bagi tubuh sangat menakjubkan. Protein dalam susu mengandung semua asid amino perlu yang diperlukan tubuh.

8. Tahu

Tahu yang kaya nutrisi, terutama protein boleh diolah menjadi pelbagai variasi masakan. Bisa dihidang bersama salad, dikukus, digoreng ataupun panggang. 

9. Yoghurt

Yoghurt mengandung kalsium tinggi dan protein. Biasakan untuk mengamalkan yoghurt setiap hari. Boleh dimakan secara terus, dicampur buah, smoothies, atau dijadikan  tambahan untuk sup dan kari.

10. Kacang Almond

Kacang ini rendah karbohidrat, tinggi kalsium dan protein. Selain itu, almond juga mengandung serat semulajadi, dapat dikonsumsi mentah atau bahan penambah rasa pada makanan lain.

11. Kekacang Hijau

Jenis kacang-kacangan seperti kacang hijau, buncis atau kacang panjang mengandung serat dan protein tinggi. Satu cangkir kacang-kacangan mengandung 12-15 gram protein.


Image result for kacang polong

12. Brokoli

Brokoli mengandung protein, juga serat, karbohidrat, vitamin dan mineral sehingga digolongkan sebagai sayur dengan nutrisi lengkap. Anda boleh menjadikannya salah satu pilihan bahan masakan sehari-hari.

13. Tempe

Bahan makanan dari fermentasi soya ini cukup enak dan lazat. Kaya akan protein, dan boleh diolah menjadi makanan apa saja.

14. Keju

Semua jenis keju adalah sumber protein yang baik. Cubalah keju cheddar atau mozzarella yang dicampur ke dalam salad, pasta, sandwich atau sup. Tapi awas, terutama bagi Anda yang sedang diet, keju mengandungi lemak. Kawal pengambilan keju tak lebih dari 1 oz sehari.

15. Bayam

Dalam satu sjian bayam terdapat 3 gram protein. Boleh diambil dengan cara dikukus, rebus atau stim. Pastikan Anda tidak terlalu lama memasaknya, agar rasa tidak berubah dan nutrisinya tetap terjamin. Sedikit ide untuk mengolah bayam; kukus sebentar lalu bumbui dengan lada hitam dan sedikit minyak zaitun.

16. Gandum

Biji-bijian atau bijirin, seperti misalnya gandum, memang lebih banyak dikenal sebagai sumber karbohidrat. Namun, tahukah Anda kalau biji-bijian juga mengandung protein? Pada gandum, kandungan protein bisa mencapai sekitar 9%. Surprising fact, yes?

17. Ikan Bilis

Mungkin Anda akan terkejut dengan fakta ini. Yes, makanan yang sering kali diperlekehkan ini (sering mendapatkan jolokan “makanan rakyat”) ternyata tinggi kandungan proteinnya. Walaupun ukurannya kecil, ternyata kandungan proteinnya mencapai 10%. Selain protein, Anda juga boleh mendapatkan kalsium dari konsumsi ikan bilis. Kecil-kecil cili padi! p/s: lepas ni kalau makan nasi lemak, letak banyak-banyak ikan bilis yea..
Image result for ikan teri
18. Sushi

Sushi adalah makanan Jepun yang terdiri dari nasi yang dibentuk bersama lauk berupa makanan laut, daging, sayuran mentah atau yang sudah dimasak. Sushi mengandung protein dan serat yang pada umumnya rendah kalori dan lemak.

19. Kacang soya

Selain kaya protein, kacang soya juga rendah lemak dan mengandung phytochemical seperti isoflavon, asid phytc dan saponin. Kandungan ini baik untuk mengurangi potensi terkena penyakit jantung, osteoporosis dan kanser. Soya mengandung 29 gram protein per hidangan.

Saya sukakan soya.. nak dapatkan soya yang berkhasiat, tahan lama dan lebih nilai untuk wang anda? klik di sini:



P/S: BILA DAH DAPAT , HUBUNGI SAYA UNTUK DAPATKAN JADUAL MAKAN DAN KHIDMAT KONSULTASI PERCUMA YEA



JOM TENGOK APE IBU YANG ANAKNYA KURUS KEDING DAN SELALU SAKIT  NI NAK SHARE:

 
Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.

#KONGSI KEBAIKAN


#SEBAR KEBAHAGIAAN


"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..MODAL SERENDAH RM75  PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA.

HUBUNGI SAYA SEKARANG!!
AYUADYANI
sms@whatsapp@telegram 0147375771
FB: R.U ADYANI AB RAHMAN
FP:3D HEALTH&BEAUTY SUPPLEMENT

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN:

________________________________________________________________________________
  Saya adalah pengedar shaklee bandar country homes, bandar tasik puteri, rawang, selayang, gombak, batu caves, selangor, kota bharu,kelantan.Pengeposan seluruh Malaysia.

SUMBER: http://manfaatnyasehat.blogspot.com/

1 comment:

  1. WOW!! BANYAK RUPANYA SUMBER PROTEIN NI KAN..JOM SIHAT TANPA UBAT

    ReplyDelete

PELUANG BISNES DROPSHIP UNTUK PELAJAR MODAL RM 35 SAHAJA

https://youtu.be/J-Xpoz6gKzU