Friday 9 January 2015

KENALI PUNCA DAN TANDA DEMAM SUPAYA TAK PERLU MAKAN UBAT

ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

Demam..Apa itu demam? Apa punca terjadinya demam? Apa pula tanda tanda demam? Jom kita tengok sama-sama.

APA ITU DEMAM?
Demam adalah suatu keadaan di mana suhu badan melebihi 370C disebabkan oleh jangkitan atau keradangan. 

Suhu badan mempunyai julat yang besar. Demam biasanya dipersetujui sekiranya:

# Suhu pada dubur adalah atau melebihi 37.5–38.3 °C (99.5–100.9 °F)

# Suhu pada mulut (oral) adalah pada atau melebihi 37.7
# Suhu pada ketiak (“axillary”) atau pada telinga (“otic”) adalah pada atau melebihi 37.2 °C (99.0 °F)

##Pada orang dewasa yang sihat julat bagi suhu mulut adalah 33.2–38.2 °C (91.8–100.8 °F), 

#bagi dubur ia adalah 34.4–37.8 °C (93.9–100.0 °F),
# bagi selaput tympanik ia adalah 35.4–37.8 °C (95.7–100.0 °F)
# bagi ketiak (“axillary”) ia adalah 35.5–37.0 °C (95.9–98.6 °F).


Suhu badan mungkin meningkat selepas aktiviti berat tetapi ini tidak dianggap sebagai demam kerana titik set suhu badan adalah normal. Orang tua memiliki kurang keupayaan bagi menghasilkan haba badan, dengan itu suhu tahap rendah mungkin juga mewakili penyakit asas yang serius.

APA TANDA DAN GEJALA DEMAM?

  1. Badan panas bila disentuh
  2. Pernafasan meningkat
  3. Muka menjadi merah
  4. Tidak aktif dan lemah, sentiasa mahu tidur
  5. Resah gelisah
  6. Tiada selera makan
  7. Menggigil

APA PUNCA TERJADINYA DEMAM?


1.jangkitan bakteria/virus

Punca demam zaman moden hari ini iaitu bakteria atau virus. Jaga kebersihan diri,rumah dan alam sekitar bersih betul. Amal gaya hidup sihat, cepat rawat dan rehat elak serius. Dapatkan rawatan doktor anda jika tahu diri/keluarga demam betul.

2.kesan nyamuk gigit

Antara kesan di gigit nyamuk dapat gatal kulit. Kesan lebih teruk temui doktor periksa ujian darah. Hasil kesan gigit nyamuk temui dalam darah demam pelik

Badan jadi sakit, lemah lesu tidak sihat hampir parah

3.kesan sampingan ubat

Sesetengah ubat beri kesan berbeza terhadap individu. Pastikan jika anda perlu memgambil ubatan,ikut perskripsi yang telah diberi oleh doktor

4.di timpa hujan

Sesetengah orang jika di basah kuyup oleh hujan ok sihat.Tapi, ada sesetengah orang,Jika di timpa air hujan renyai-renyai pun badan terasa demam Bersama selsema dan batuk.Sediakan payung sebelum hujan,ingat pepatah Melayu.

6.mahu tumbuh gigi


Biasa anak kecil dapat demam bila gigi susu muncul mahu tumbuh. Ada juga kita yang dewasa ni nak tumbuh gigi bongsu pun demamkan hehehe

7.terkejut

Yang ini demam terkejut. Macam nampak hantu raya ke..heheh atau kejutan apa sahaja. p/s:pernah nampak hantu raya tak?

8. Tonsilis..
kanak-kanak ke dewasa ke, kalau time radang tonsil berlaku, kita akan demam..boleh baca lanjut tentang tonsil di SINI.

MACAM MANA CARA NAK ELAK DEMAM?APA PERLU DIBUAT JIKA DEMAM?


Jumpalah doktor.selalunya doktor akan beri ubat, then suruh kita mandi sekerap mungkin, jaga kebersihan dan sebagainya. Tingkatkan sistem imun badan anda...Sejak dari kecil lagi kita dengar sistem imun ni kan..Kalau baby, ye lah boleh tingkatkan sistem imun denggan minum susu ibu, tapi kalau dah kanak2 dan dewasa, macam mana yea? Jom kita tengok ape yang shaklee boleh bantu anda untuk meningkatkan sisitem imun kita termasuklah kanak-kanak. PERKENALKAN..... 




CHEWABLE VITA-C




Vitamin C dapat membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik. Ia mengukuhkan sistem imun badan, meningkatkan pemulihan alergi kulit, hidung dan asthma dan mengurangkan  simptom selsema. Ia juga membantu sel darah putih melawan bakteria dan kuman. Chewable Vita-C bertindak lebih cepat kerana ia dikunyah dan akan bertindak aktif dengan enzim didalam mulut.

OMEGAGUARD


Adalah minyak ikan terbaik di dunia. Pengambilannya secara konsisten dapat meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru-paru. Ia dapat meningkatkan dan mengawal sistem imun seperti memperbaiki alahan kulit, hidung, bronkitis, asthma, demam, selsema, hepatitis, SLE dan etc.baca lanjut DI SINI

NUTRIFERON


NutriFeron merupakan satu produk campuran ekstrak tumbuhan semulajadi yang berasal daripada biji labu, bunga safflower, benih plantago dan kuntuman bunga Japanese Honeysuckle yang telah terbukti secara klinikal dapat menyokong dan merangsang proses gerak balas imun semulajadi pada tahap selular. Bila diambil secara harian dapat meningkatkan pengeluaran interferon semulajadi tubuh badan anda yang merupakan pengaktif kritikal sistem imun.


TESTIMONI:






Binalah benteng pertahanan yang kukuh untuk diri dan keluarga anda supaya dapat melawan bakteria, virus dan kuman dengan mudah dan cepat. DAPATKAN SET IMMUNE BOOSTER UNTUK KELUARGA ANA HARI INI. HUBUNGI SAYA SEKARANG UNTUK DISKAUN HARGA!! ATAU BOLEH TERUS BELI DI SINI:



P/S: KALAU DAH ORDER, DAN BARANG DAH SAMPAI, HUBUNGI SAYA UNTUK DAPATKAN JADUAL MAKAN DAN KHIDMAT RUNDINGAN SECARA PERCUMA DAN BERTERUSAN YA. KHAS UNTUK PELANGGAN SAYA SAHAJA. =)
_______________________________________________________________

NAK JOIN AHLI SHAKLEE UNTUK DAPATKAN PRODUK DENGAN HARGA AHLI?KLIK DI SINI.



BOLEH JUGA HUBUNGI KAMI UNTUK SEBARANG PERTANYAAN, DISKAUN HARGA DAN KHIDMAT RUNDINGAN EKSLUSIF SECARA PERCUMA.P/S: JADUAL MAKAN DISEDIAKAN UNTUK PELANGGAN KAMI



#KONGSI KEBAIKAN


#SEBAR KEBAHAGIAAN

"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..MODAL SERENDAH RM75  PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA.

_________________________________________________________________Saya adalahpengedar shaklee bandar country homes, bandar tasik puteri, rawang, selayang, gombak, batu caves, selangor, kota bharu,kelantan.Pengeposan seluruh Malaysia.


sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Demam dan orangitu.com

No comments:

Post a Comment

PELUANG BISNES DROPSHIP UNTUK PELAJAR MODAL RM 35 SAHAJA

https://youtu.be/J-Xpoz6gKzU