Friday 26 December 2014

KEHILANGAN NUTRISI DI KALANGAN KANAK-KANAK BOLEH SEBABKAN MEREKA MERANA SEPANJANG HAYAT

ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

KALAU bercakap tentang makanan, rakyat Malaysia boleh dikategorikan sebagai amat bertuah kerana mudahnya untuk mendapat makanan. Walaupun itulah yang dilihat secara kasar, hakikatnya senario itu tidak berlaku di kalangan kanak-kanak. Satu kajian yang dijalankan oleh Kaji Selidik Nutrisi di Asia Tenggara (SEANUTS) mendapati seorang daripada 10 kanak-kanak di Malaysia menunjukkan simptom tidak cukup zat makanan yang mana ia telah membantutkan tumbesaran mereka. Bahkan ketinggian yang sepatutnya seiring dengan penambahan usia tidak berlaku pada golongan kanak-kanak yang tidak mendapat zat secukupnya. Tabiat kanak-kanak memilih makanan menjadi punca mereka kehilangan zat nutrisi yang perlu untuk perkembangan yang normal untuk badan mereka.KEHILANGAN NUTRISI DI KALANGAN KANAK-KANAK BOLEH SEBABKAN MEREKA MERANA SEPANJANG HAYAT!!!

 
Menurut Ketua Program Nutrisi Sains UKM, Prof. Poh Bee Koon, kebanyakan kanak-kanak yang terlibat dalam kajian  mengalami apa yang dikatakan sebagai kelaparan tersembunyi (hidden hunger).Maksudnya, kanak-kanak tidak mendapat zat yang sepatutnya mereka dapat. Kajian tersebut juga mendedahkan bahawa satu daripada lima kanak-kanak mengalami berat badan berlebihan atau obesiti. ANAK TAK SIHAT??

.


Jom kita tengok, apa sebenarnya nutrisi yang diperlukan oleh kanak-kanak
1)KARBOHIDRAT
Kabohidrat bertujuan bekalkan tenaga dan haba bagi mengekalkan suhu badan dan melakukan aktiviti. Kanak-kanak perlu kabohidrat kerana makanan ini perlu membekalkan tenaga bagi mereka yang suka bergerak, aktif dan bersenam.Di antara sumber makanan ialah nasi, roti, ubi kayu, keledek, kentang dan mihun.

2)LEMAK
Lemak bertujuan membekalkan tenaga kepada kanak-kanak. Minyak sayur-sayuran , mentega, minyak sapi, minyak limpa, limpa ikan dan minya kelapa sawit membekalkan lemak kepada kanak-kanak.

3) PROTEIN
Protein pula berfungsi membina otot-otot tubuh badan . Protein boleh didapati dari haiwan atau tumbuhan.  Di antara makanan yang mempunyai sumber protein termasuklah ikan bilis, telur, susu, daging dan ikan.
4)VITAMIN A
Vitamin A boleh didapati dari makanan seperti tomato, lobak, minyak limpa ikan, sayur-sayuran berdaun hijau dan sebagainya . Penting untuk kesihaatan mata dapat menggelakan penyakit rabun ayam.

5) VITAMIN B
Vitamin B boleh didapati drp susu, telur, bijiran, buah-buahan dan sayur-sayuran segar . Penting untuk membina sel-sel darah supaya kulit sentiasa segar dan cantik. Kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan penyakit beri-beri dan pelagra.

6) VITAMIN C
Vitamin C boleh didapati daripada jambu batu, betik, limau , oren dan sayur-sayuran berdaun hijau. Vitamin C perlu untuk kesihatan kulit dan kekurangannya menyebabkan penyakit kulit dan gusi berdarah.

7) VITAMIN D
Vitamin D boleh membantu kanak-kanak dari segi pertumbuhan gigi yang sihat dan kuat. Di antara makanannya termasuklah ikan , minyak limpa, susu, telur dan mentega. Kekurangannya boleh menyebabkan tulang menjadi lemah dan perut serta menjadi lemah .
8) VITAMIN E
Vitamin E pula boleh didapati daripada gandum, kekacang, sayuran berdaun, bijiran dan hati haiwan. Vitamin E penting supaya otot-otot boleh berfungsi dengan berkesan  selain menjadikan bulu dan rambut menjadi hitam dan berseri.

9)VITAMIN K
 Vitamin K pula boleh didapati dari daripada sayur-sayuran berdaun hijau, telur, kaca soya, minyak soya, minyak limpa ikan dan bunga kubis. Kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan darah sukar membeku apabila luka atau kemalangan.

10)GARAM MINERAL
Garam Mineral juga perlu kepada perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak. Di antaranya termasuklah:

·         Kalsium dapat membina pertumbuhan tulang dan gigi supaya kuat dan sihat. Susu, ikan bilis, ketam dan kulit udang  dapat membekalkan kalsium kepada tubuh badan.
·         Fosforus pula boleh didapati daripada kismis, telur, ikan, kuaci dan daging.
·         Kalium pula membolehkan otot kanak-kanak berfungsi disamping membantu pertumbuhan saraf..
·         Kalium boleh didapati dari buah-buahan seperti belimbing, pisang, oren dan sayur-sayuran berdaun.
·         Natrium pula penting bagi membantu pengawalan imbangan cecair di dalam badan. Di antara makanan yang boleh memberikan rasa masin ini ialah kicap, makanan berjeruk semulajadi, garam dan perasa.
·         Besi pula penting di dalam pembentukan hemoglobin yang memproses oksigen di dalam darah. Makanan seperti telur, kismis, daging ayam , hati, ikan dan kacang tanah kaya dengan sumber besi.

·         Iodin pula penting untuk membantu pertumbuhan dan perkembangan yang normal disamping mengekalkan rambut, kuku dan gigi sihat dan kuat
Ini adalah apa yang anak kita perlukan..tapi apa yang anak kita selalu dan suka makan adalah:

Betul kan?ada kanak2 yang sangat cerewet dalam pemilihan makana, ada kanak2 yang suka makan makanan ringan..macam mana nak buat untuk paastikan anak2 kita mendapat nutrisi yang cukup dan lengkap?Apa yang shaklee boleh bantu anda untuk memberikan yang terbaik buat si manja?
naaaaaa...
 

 1. Chewable Vita-C @ 100mg
Menguatkan Fungsi Imunisasi. Tubuh badan anda boleh melakukan banyak perkara, tetapi ia tidak boleh membuat atau menyimpan vitamin C.
Membantu mengekalkan pertahanan semulajadi tubuh badan
Membantu anda menjaga kesihatan gigi dan gusi serta struktur tulang. Ia sangat penting bagi gigi yang kuat dan gusi yang sihat
Meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging
Untuk kesihatan tulang, gigi, gusi serta juga struktur am tubuh badan
2. Meal Shakes

Minuman berperisa vanila yang lazat dan disukai anak-anak
Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting
Rendak lemak dan rendah glisemik
Sumber protein dan kalsium
Sesuai untuk hidangan sarapan pagi dan sebelum tidur
sesuai bukan sahaja untuk kanak-kanak tetatpi... Ibu menyusu yang mahu menguruskan badan, Ibu hamil yang mengalami alahan dan sukar untuk makan hidangan yang lengkap dan seimbang, Mereka yang mengalami masalah untuk menelan vitamin dalam bentuk pil dan Warga tua

3.Omega Guard
makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan.  Satu hidangan OmegaGuardTMmenyediakan 1000mg asid lemak omega 3  termasuk DHA dan EPA.
mengandungi Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.

“Info tambahan yang kita perlu tahu :  Asid lemak Omega 3 ini tidak dapat dihasilkan oleh badan kita tetapi sangat diperlukan oleh tubuh kita untuk menjalani kehidupan seharian kita.”


4. NUTRIFERON
Membantu mengukuhkan sistem imun dalam masa tiga hari serta melindungi dari influenza. hanya perlu di ambil ketika kanak2 mula menunjukkan simptom sakitt.


TESTIMONI:













Tunggu apa lagi??anda wajib dapatkan set kanak kanak ini untuk anak anda hari ini. boleh terus klik link di bawah untuk dapatkannya atau hubungi saya.





BOLEH JUGA HUBUNGI KAMI UNTUK SEBARANG PERTANYAAN, DISKAUN HARGA DAN KHIDMAT RUNDINGAN EKSLUSIF SECARA PERCUMA.
P/S: JADUAL MAKAN DISEDIAKAN UNTUK PELANGGAN KAMI
#KONGSI KEBAIKAN

#SEBAR KEBAHAGIAAN

NAK JOIN AHLI SHAKLEE UNTUK DAPATKAN PRODUK DENGAN HARGA AHLI?KLIK DI SINI.
"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?
BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..
MODAL SERENDAH RM75

 
PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA.

pengedar shaklee bandar country homes, bandar tasik puteri, rawang, selayang, gombak, batu caves, selangor, kota bharu,kelantan.Pengeposan seluruh Malaysia.

KREDIT: http://rajmahothman.blogspot.com/
               : /ww1.utusan.com.my/utusan/Kesihatan

No comments:

Post a Comment

PELUANG BISNES DROPSHIP UNTUK PELAJAR MODAL RM 35 SAHAJA

https://youtu.be/J-Xpoz6gKzU